Workshop “Klaar de Lucht” over miscommunicatie en weerstand

____________________________________________________________________   _____________________________________________________________________   Donderdag 20 september j.l. stond Bekensteyn Training & Coaching bij La Place in het mooie Leiderdorp om in het kader van een ‘proeverij’ twee workshops te verzorgen voor de De Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie [VZVZ].   De vraag aan Bekensteyn was om een workshop te verzorgen op het gebied van Persoonlijke Effectiviteit. Nu is dat een containerbegrip, dat weten wij als geen ander. Wij zagen het dan ook als een leuke uitdaging om een twee uur durend programma in elkaar te steken, waaraan medewerkers vanuit verschillende functies moeiteloos zouden kunnen deelnemen. Al snel kregen we er ideeën bij: het zou een onderhoudende workshop moeten zijn met een duidelijke boodschap, waarvan de deelnemers na afloop met een glimlach op het gezicht en met opgedane kennis op hun bagagerek tevreden huiswaarts zouden keren. Anderzijds moest het afwisselend zijn, praktisch vooral ook, liefst luchtig met wat humor.   Gelukkig hoefden we daar niet al te lang over na te denken. Effectief communiceren, met een kleine uitbreiding naar het onderwerp ‘weerstand’, omdat iedereen daar in iedere hoedanigheid en op elk moment van de dag mee te maken heeft. Een dankbaar onderwerp, waar we ons als trainers na een behoorlijk aantal ervaringsjaren prima in thuis voelen.   Het gaat te ver om hier precies uit de doeken te doen waar we ons die twee uur mee hebben beziggehouden. Hoe we moeten communiceren weten we allemaal. Dat behoeft geen verdere uitleg en daar hebben we het dan ook niet over gehad. Het is volgens ons veel interessanter om te kijken naar de valkuilen in communicatie. Als je namelijk weet waar die zich bevinden, ben je in staat om er rekening mee te houden en ze te ontwijken wanneer je ze tegenkomt. Daar is het dus met name over gegaan. Over slecht luisteren en comIKniceren. Over het overbrengen van de boodschap en wat daarbij mis kan gaan. Over niet begrepen voelen. Over ruis, referentiekader en aannames. Maar ook over inleven. Over empathie tonen, contact maken en verbinding tot stand brengen. Zeker wanneer er sprake is van weerstand en het lastig lijkt om mee te bewegen met de ander of tijdig te kunnen de-escaleren. De slogan was daarom ook: ‘Duw niet weg, maar nodig uit”.   Door de prikkelende pitch hadden zóveel medewerkers zich voor onze workshop ingeschreven dat we, eenmaal onderweg terug naar ons Brabantse Land, samen mochten nagenieten van de talrijke enthousiaste en lovende reacties van maar liefst twee grote groepen deelnemers. Want uiteraard kregen wij direct na afloop reacties op ons dynamische optreden: de presentatie met beeld en geluid, de boeiende werkvormen en het rollenspel in de woestijn met cowboy Roland in de hoofdrol. Een fantastische dag, zowel voor ons als voor de medewerkers van VZVZ, waar iedereen met veel plezier op kan terugkijken.   En omdat wij de laatste tijd steeds vaker de vraag krijgen: “hoe ziet dat er dan uit, wat jullie doen?”, hebben we, met toestemming uiteraard, een korte impressie mogen maken waarin de sfeer van de dag uitstekend tot zijn recht komt. Graag willen we VZVZ vanaf deze plek nog eens hartelijk danken voor de bereidwillige medewerking en de gastvrijheid. We zien elkaar!

Donderdag 20 september j.l. stond Bekensteyn Training & Coaching bij La Place in het mooie Leiderdorp om in het kader van een ‘proeverij’ twee workshops te verzorgen voor de De Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie [VZVZ].

 

De vraag aan Bekensteyn was om een workshop te verzorgen op het gebied van Persoonlijke Effectiviteit. Nu is dat een containerbegrip, dat weten wij als geen ander. Wij zagen het dan ook als een leuke uitdaging om een twee uur durend programma in elkaar te steken, waaraan medewerkers vanuit verschillende functies moeiteloos zouden kunnen deelnemen. Al snel kregen we er ideeën bij: het zou een onderhoudende workshop moeten zijn met een duidelijke boodschap, waarvan de deelnemers na afloop met een glimlach op het gezicht en met opgedane kennis op hun bagagerek tevreden huiswaarts zouden keren. Anderzijds moest het afwisselend zijn, praktisch vooral ook, liefst luchtig met wat humor.

 

 

Gelukkig hoefden we daar niet al te lang over na te denken. Effectief communiceren, met een kleine uitbreiding naar het onderwerp ‘weerstand’, omdat iedereen daar in iedere hoedanigheid en op elk moment van de dag mee te maken heeft. Een dankbaar onderwerp, waar we ons als trainers na een behoorlijk aantal ervaringsjaren prima in thuis voelen.

 

Het gaat te ver om hier precies uit de doeken te doen waar we ons die twee uur mee hebben beziggehouden. Hoe we moeten communiceren weten we allemaal. Dat behoeft geen verdere uitleg en daar hebben we het dan ook niet over gehad. Het is volgens ons veel interessanter om te kijken naar de valkuilen in communicatie. Als je namelijk weet waar die zich bevinden, ben je in staat om er rekening mee te houden en ze te ontwijken wanneer je ze tegenkomt. Daar is het dus met name over gegaan. Over slecht luisteren en comIKnuceren. Over het overbrengen van de boodschap en wat daarbij mis kan gaan. Over niet begrepen voelen. Over ruis, referentiekader en aannames. Maar ook over inleven. Over empathie tonen, contact maken en verbinding tot stand brengen. Zeker wanneer er sprake is van weerstand en het lastig lijkt om mee te bewegen met de ander of tijdig te kunnen de-escaleren. De slogan was daarom ook: ‘Duw niet weg, maar nodig uit”.

 

Door de prikkelende pitch hadden zóveel medewerkers zich voor onze workshop ingeschreven dat we, eenmaal onderweg terug naar ons Brabantse Land, samen mochten nagenieten van de talrijke enthousiaste en lovende reacties van maar liefst twee grote groepen deelnemers. Want uiteraard kregen wij direct na afloop reacties op ons dynamische optreden: de presentatie met beeld en geluid, de boeiende werkvormen en het rollenspel in de woestijn met cowboy Roland in de hoofdrol. Een fantastische dag, zowel voor ons als voor de medewerkers van VZVZ, waar iedereen met veel plezier op kan terugkijken.

 

En omdat wij de laatste tijd steeds vaker de vraag krijgen: “hoe ziet dat er dan uit, wat jullie doen?”, hebben we, met toestemming uiteraard, een korte impressie mogen maken waarin de sfeer van de dag uitstekend tot zijn recht komt. Graag willen we VZVZ vanaf deze plek nog eens hartelijk danken voor de bereidwillige medewerking en de gastvrijheid.

We zien elkaar!

 

CONTACT & SERVICE

TEL 040-76 000 65

info@bekensteyn.nl
naam
e-mail
tel