Crisiscommunicatie

Een crisis is naast een bedreiging ook een kans! _______________________________________________________________________ titel: Training crisiscommunicatie Een training waarin een rampscenario vertaalt wordt naar goede regie van effectieve communicatie   Zo maar een voorbeeld: Naast een middelbare school wordt gewerkt een prestigieus nieuwbouwproject waar de gemeente veel geld voor heeft uitgetrokken. Een bouwvakker metselt die middag aan een muur die omvalt. Hij en twee andere collega’s worden bedolven onder het puin. De opzichter belt direct 112. Zijn baas is vanwege een welverdiende vakantie onbereikbaar; de receptie probeert hem te vinden. Op de site voor 112-meldingen verschijnt de uitruk van hulpdiensten en fotografen en journalisten zijn direct onderweg. Scholieren zien vanaf hun schoolplein het ongeluk en delen hun mix van ontzetting en buzz op facebook en twitter. De busjes van het bouwbedrijf zijn met reclame en al te zien. De tweets worden gedeeld en de bedrijfsnaam gaat rond. Het nieuws bereikt ook familie van de bouwvakker. Die meldt zich emotioneel en wil weten wat er is gebeurd. Ander personeel krijgt er ook lucht van en tientallen versies van het ongeluk vliegen over en weer door de app-groepen. De pers wil een toelichting, er verschijnt een bericht online over eerdere ongevallen en veiligheidsissues in de bouw, de gemeente is bang voor reputatieschade door dit ongeluk en vraagt om het naadje van de kous.   Gedurende de training ‘crisiscommunicatie’ wordt aandacht besteed aan strategie en invulling van communicatie als zaken niet lopen zoals gedacht. Met welke partijen en krachtenvelden heb je te maken en hoe kun je de crisis beheersbaar maken? Hoe zit het met sociale en traditionele media? Hoe bereid je je bedrijf voor op een ramp: Wat is je scenario?   Doel van de training ‘crisiscommunicatie’ Na afloop van de training ‘crisiscommunicatie’ heb je meer inzicht in het feit dat onverwachte gebeurtenissen buiten of binnen de muren van het bedrijf om een passende communicatie-strategie vragen. Daaruit volgen handvaten om in je bedrijf een basis te leggen voor een communicatieplan in geval van een crisis.   Voor wie is de training ‘crisiscommunicatie’ De deelnemers kunnen uit verschillende werkvelden of organisaties komen, zolang zij in een soortgelijke functie werkzaam zijn. Het is dus niet noodzakelijk om al in de communicatie werkzaam te zijn. Juist de inbreng vanuit verschillende invalshoeken biedt meer inzichten en mogelijkheden om met en van elkaar te leren. De training kan ook specifiek aan een deel van een bedrijf of (communicatie-)afdeling worden gegeven. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 4 en maximaal 8 personen.   Werkwijze In een training van Bekensteyn Training & Coaching bepaalt de opdrachtgever in overleg met onze professional welke vaardigheden in de training worden behandeld. Bij het ontwerpen van de training wordt rekening gehouden met de dagelijkse praktijk; de context waarbinnen een afdeling of de organisatie acteert. Bij Bekensteyn staat de meetbaarheid van resultaten hoog in het vaandel. Daarom is het – na afloop van een training of traject – mogelijk onderzoek te doen naar uiteindelijke resultaatgerichtheid middels een follow-up.   Duur De training ‘Crisiscommunicatie’ beslaat 1 dag.   Trainers  De trainers van Bekensteyn Training & Coaching zijn allen gekwalificeerd en hebben als trainer/coach inmiddels een ruime ervaring opgebouwd op het gebied van gedrag, communicatie en persoonlijke effectiviteit. In de trainingen bieden zij een evenwichtige mix van theorie en praktijk aan. Daarnaast zijn zij als coach in staat het beste uit mensen naar boven te halen.   Locatie Een training van Bekensteyn kan in-company of op een externe trainingslocatie worden uitgevoerd. Ook is het mogelijk de training in onze eigen trainingsruimte te laten plaatsvinden, in het pand van Bekensteyn aan de Dorpstraat in Veldhoven.   Lunch / koffie-thee-frisdrank Het is mogelijk om op onze locatie rond het middaguur gebruik te maken van een lunch, verzorgd door Bekensteyn. De kosten daarvoor worden apart in rekening gebracht. Tijdens de training wordt gezorgd voor koffie/thee of frisdrank. Hieraan zijn geen kosten verbonden.   PROGRAMMA Tijdens de training ‘crisiscommunicatie’ zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:  

  • Wat is een crisis;
  • Het belang van Interne communicatie;
  • Het belang van Externe communicatie;
  • Geweldloze communicatie;
  • Roos van LearyNaast het aanbieden van een theoretisch kader worden in de training ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit zijn individuele opdrachten, groepsopdrachten en zelftesten. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard. In de training is veel aandacht voor zelfreflectie. Daardoor krijgt u zicht op wat u drijft en wat u in de toekomst graag zou willen bereiken. Ook wordt u zich bewust van uw persoonlijke aandachtspunten.

Het Chinese woord voor crisis kent twee karakters: bedreiging en kans

 

Training crisiscommunicatie

Een training waarin een rampscenario vertaalt wordt naar goede regie van effectieve communicatie

 

Zo maar een voorbeeld:

Naast een middelbare school wordt gewerkt een prestigieus nieuwbouwproject waar de gemeente veel geld voor heeft uitgetrokken. Een bouwvakker metselt die middag aan een muur die omvalt. Hij en twee andere collega’s worden bedolven onder het puin.

De opzichter belt direct 112. Zijn baas is vanwege een welverdiende vakantie onbereikbaar; de receptie probeert hem te vinden.

Op de site voor 112-meldingen verschijnt de uitruk van hulpdiensten en fotografen en journalisten zijn direct onderweg. Scholieren zien vanaf hun schoolplein het ongeluk en delen hun mix van ontzetting en buzz op facebook en twitter. De busjes van het bouwbedrijf zijn met reclame en al te zien.

De tweets worden gedeeld en de bedrijfsnaam gaat rond. Het nieuws bereikt ook familie van de bouwvakker. Die meldt zich emotioneel en wil weten wat er is gebeurd. Ander personeel krijgt er ook lucht van en tientallen versies van het ongeluk vliegen over en weer door de app-groepen.

De pers wil een toelichting, er verschijnt een bericht online over eerdere ongevallen en veiligheidsissues in de bouw, de gemeente is bang voor reputatieschade door dit ongeluk en vraagt om het naadje van de kous.

 

Gedurende de training ‘crisiscommunicatie’ wordt aandacht besteed aan strategie en invulling van communicatie als zaken niet lopen zoals gedacht. Met welke partijen en krachtenvelden heb je te maken en hoe kun je de crisis beheersbaar maken? Hoe zit het met sociale en traditionele media? Hoe bereid je je bedrijf voor op een ramp: Wat is je scenario?

 

Doel van de training ‘crisiscommunicatie’ Na afloop van de training ‘crisiscommunicatie’ heb je meer inzicht in het feit dat onverwachte gebeurtenissen buiten of binnen de muren van het bedrijf om een passende communicatie-strategie vragen. Daaruit volgen handvaten om in je bedrijf een basis te leggen voor een communicatieplan in geval van een crisis.

 

Voor wie is de training ‘crisiscommunicatie’ De deelnemers kunnen uit verschillende werkvelden of organisaties komen, zolang zij in een soortgelijke functie werkzaam zijn. Het is dus niet noodzakelijk om al in de communicatie werkzaam te zijn. Juist de inbreng vanuit verschillende invalshoeken biedt meer inzichten en mogelijkheden om met en van elkaar te leren.

De training kan ook specifiek aan een deel van een bedrijf of (communicatie-)afdeling worden gegeven. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 4 en maximaal 8 personen.

 

Werkwijze

In een training van Bekensteyn Training & Coaching bepaalt de opdrachtgever in overleg met onze professional welke vaardigheden in de training worden behandeld. Bij het ontwerpen van de training wordt rekening gehouden met de dagelijkse praktijk; de context waarbinnen een afdeling of de organisatie acteert.

Bij Bekensteyn staat de meetbaarheid van resultaten hoog in het vaandel. Daarom is het – na afloop van een training of traject – mogelijk onderzoek te doen naar uiteindelijke resultaatgerichtheid middels een follow-up.

 

Duur

De training ‘Crisiscommunicatie’ beslaat 1 dag.

 

Trainers 

De trainers van Bekensteyn Training & Coaching zijn allen gekwalificeerd en hebben als trainer/coach inmiddels een ruime ervaring opgebouwd op het gebied van gedrag, communicatie en persoonlijke effectiviteit. In de trainingen bieden zij een evenwichtige mix van theorie en praktijk aan. Daarnaast zijn zij als coach in staat het beste uit mensen naar boven te halen.

 

Locatie

Een training van Bekensteyn kan in-company of op een externe trainingslocatie worden uitgevoerd.

Ook is het mogelijk de training in onze eigen trainingsruimte te laten plaatsvinden, in het pand van Bekensteyn aan de Dorpstraat in Veldhoven.

 

Lunch / koffie-thee-frisdrank

Tijdens de training wordt gezorgd voor koffie/thee of frisdrank. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Ook is het mogelijk om op onze locatie rond het middaguur gebruik te maken van een door ons verzorgde lunch.

Mediatraingen-4

PROGRAMMA

Tijdens de training ‘crisiscommunicatie’ zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:

 

  • Wat is een crisis;
  • Het belang van Interne communicatie;
  • Het belang van Externe communicatie;
  • Geweldloze communicatie;
  • Roos van Leary

 

Naast het aanbieden van een theoretisch kader worden in de training ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit zijn individuele opdrachten, groepsopdrachten en zelftesten. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard. In de training is veel aandacht voor zelfreflectie. Daardoor krijgt u zicht op wat u drijft en wat u in de toekomst graag zou willen bereiken. Ook wordt u zich bewust van uw persoonlijke aandachtspunten.

CONTACT INSCHRIJVEN

Duur

Training is maatwerk, dus duur is afhankelijk van de vraag.

Tijd

Altijd in overleg met de opdrachtgever

Locatie

Kan zowel op onze locatie als incompany

Kosten

€ 580 per dagdeel exclusief BTW en eventuele reiskosten

CONTACT & SERVICE

TEL 040-76 000 65

info@bekensteyn.nl
naam
e-mail
tel