Leerlingbegeleiding

Alles wat aandacht krijgt, groeit... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Leer-werkbegeleiders en werkplekbegeleiders zijn meestal medewerkers die op grond van hun ruime werkervaring vanuit het bedrijf de vraag hebben gekregen leerlingen of nieuwe medewerkers in te werken en te begeleiden. Ondanks de ruime ervaring die in leerlingbegeleiding soms al is opgedaan, blijft het in de praktijk lastig om het begeleidingsproces gestructureerd inhoud te geven. Daarnaast is het niet altijd eenvoudig om op een goede manier aansluiting te vinden bij leerlingen. Men mist vaak praktische handvatten of tools om hen te motiveren en als enthousiaste kracht te behouden voor het werkveld of de branche. Het werk en de drukte van alledag is vaak een excuus om daadwerkelijke begeleiding uit te stellen of, erger nog, af te schuiven. Het frustrerende resultaat voor de leerling of nieuwe werknemer is het gevoel dat hij of zij er alleen voor staat: niet gehoord en aan het lot overgelaten.   Deze training stelt de ervaren leer-werkbegeleider in staat om nieuwe leerlingen en zij-instromers optimaal te begeleiden in hun traject van leren en werken. Met de bestaande – soms jarenlange – praktijkervaring als onderlegger biedt deze training mogelijkheden om de bestaande competenties met methodische, didactische en sociale vaardigheden te onderhouden of uit te breiden. Op die manier wordt het mogelijk het begeleidingsproces van de leerling optimaal vorm te geven. Het interactieve karakter van de training geeft volop ruimte voor het uitwisselen van ervaringen met collega’s uit het werkveld.   Doel van de Training Leerlingbegeleiding Het doel van de Training Leerlingbegeleiding is om het individuele competentieniveau van de leer-werkbegeleider te onderhouden, aan te scherpen of uit te breiden met vaardigheden op het gebeid van methodiek, didactiek en soft skills. Het uiteindelijke doel van de training is om de kwaliteit van begeleiding rondom het proces van leren en werken naar een hoger plan te tillen.   Voor wie is de Training Leerlingbegeleiding Medewerkers van bedrijven en organisaties die de vraag hebben gekregen leerlingen om nieuwe medewerkers te begeleiden in het proces van leren en werken, waarbij vaardigheden en competenties in praktijk worden gebracht die passen bij de kwalificatie of het niveau van de opleiding. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 8 en maximaal 12 personen.

Training Leerlingbegeleiding

Een training gericht op het uitbreiden van vaardigheden om doeltreffend en efficiënt sturing te geven aan het proces van leren en werken.

 

Leer-werkbegeleiders en werkplekbegeleiders zijn meestal medewerkers die op grond van hun ruime werkervaring vanuit het bedrijf de vraag hebben gekregen leerlingen of nieuwe medewerkers in te werken en te begeleiden. Ondanks de ruime ervaring die in leerlingbegeleiding soms al is opgedaan, blijft het in de praktijk lastig om het begeleidingsproces gestructureerd inhoud te geven. Daarnaast is het niet altijd eenvoudig om op een goede manier aansluiting te vinden bij leerlingen. Men mist vaak praktische handvatten of tools om hen te motiveren en als enthousiaste kracht te behouden voor het werkveld of de branche. Het werk en de drukte van alledag is vaak een excuus om daadwerkelijke begeleiding uit te stellen of, erger nog, af te schuiven. Het frustrerende resultaat voor de leerling of nieuwe werknemer is het gevoel dat hij of zij er alleen voor staat: niet gehoord en aan het lot overgelaten.

 

Deze training stelt de ervaren leer-werkbegeleider in staat om nieuwe leerlingen en zij-instromers optimaal te begeleiden in hun traject van leren en werken. Met de bestaande – soms jarenlange – praktijkervaring als onderlegger biedt deze training mogelijkheden om de bestaande competenties met methodische, didactische en sociale vaardigheden te onderhouden of uit te breiden. Op die manier wordt het mogelijk het begeleidingsproces van de leerling optimaal vorm te geven. Het interactieve karakter van de training geeft volop ruimte voor het uitwisselen van ervaringen met collega’s uit het werkveld.

 

Doel van de Training Leerlingbegeleiding
Het doel van de Training Leerlingbegeleiding is om het individuele competentieniveau van de leer-werkbegeleider te onderhouden, aan te scherpen of uit te breiden met vaardigheden op het gebeid van methodiek, didactiek en soft skills.

Het uiteindelijke doel van de training is om de kwaliteit van begeleiding rondom het proces van leren en werken naar een hoger plan te tillen.

 

Voor wie is de Training Leerlingbegeleiding
Medewerkers van bedrijven en organisaties die de vraag hebben gekregen leerlingen om nieuwe medewerkers te begeleiden in het proces van leren en werken, waarbij vaardigheden en competenties in praktijk worden gebracht die passen bij de kwalificatie of het niveau van de opleiding.

Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 8 en maximaal 12 personen.

 

Duur

De training ‘Leerlingbegeleiding’ beslaat 2 dagen.

Follow-up of coaching behoort tot de mogelijkheden.

 

Trainers 

De trainers van Bekensteyn Training & Coaching zijn allen gekwalificeerd en hebben als trainer/coach inmiddels een ruime ervaring opgebouwd op het gebied van gedrag, communicatie en persoonlijke effectiviteit. In de trainingen bieden zij een evenwichtige mix van theorie en praktijk aan. Daarnaast zijn zij als coach in staat het beste uit mensen naar boven te halen.

 

Locatie 

Een training van Bekensteyn kan in-company of op een externe trainingslocatie worden uitgevoerd.

Ook is het mogelijk de training in onze eigen trainingsruimte te laten plaatsvinden, in het pand van Bekensteyn aan de Dorpstraat in Veldhoven.

 

Lunch / koffie-thee-frisdrank

Tijdens de training wordt gezorgd voor koffie/thee of frisdrank. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Ook is het mogelijk om op onze locatie rond het middaguur gebruik te maken van een door ons verzorgde lunch.

 

PROGRAMMA

Tijdens de training ‘Leerlingbegeleiding’ zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:

  • Visie op begeleiden
  • Taken en vaardigheden
  • Gedrag en houdingsaspecten
  • Communicatie
  • Communicatiestijlen
  • Feedback
  • Referentiekader en aannames
  • Gesprekstechnieken
  • Coachingsvaardigheden
  • Leertheorie en leerstijlen
  • Motivatie
  • Doelen stellen [SMART] en het opstellen van een leerplan
  • De leerling in de praktijk
  • Typen jongeren
  • Gedrags- en leerproblemen
  • Omgaan met Social Media
  • Omgaan met weerstand
  • Evaluatie en beoordeling
  • Werken met de Competentiewijzer
  • Tips & Tools

Naast het aanbieden van een theoretisch kader worden in de training ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit zijn individuele opdrachten, groepsopdrachten en zelftesten. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard. In de training is veel aandacht voor zelfreflectie. Daardoor krijgt u zicht op wat u drijft en wat u in de toekomst graag zou willen bereiken. Ook wordt u zich bewust van uw persoonlijke aandachtspunten.

CONTACT INSCHRIJVEN

Duur

Training is maatwerk, dus duur is afhankelijk van de vraag.

Tijd

Altijd in overleg met de opdrachtgever

Locatie

Kan zowel op onze locatie als incompany

Kosten

€ 695 per dagdeel, € 1195 per volledige dag (prijzen excl. BTW)

CONTACT & SERVICE

TEL 040-76 000 65

info@bekensteyn.nl
naam
e-mail
tel