Inhoud training
Een ongeluk zit in een klein hoekje, een conflict is snel ontstaan. Onvoldoende aandacht voor de relatie en miscommunicatie zijn een bron voor irritatie, weerstand en conflicten. Hoe vaak komt het niet voor dat een klein misverstand uitgroeit tot een regelrecht conflict of tot wekenlang negeren of stilzwijgen van de ander?
Niet iedereen heeft in het verleden geleerd om te gaan met weerstand of conflicten. In de dagelijkse praktijk gaan conflictsituaties en lastig gedrag vaak hand in hand. We hebben er liever niet mee van doen. Omdat we lastige situaties vervelend vinden en ze al snel bestempelen tot ‘moeilijk hanteerbaar’, lopen we als het kan van vervelende situaties weg en vermijden we onaangename en onplezierige confrontaties. De gevolgen daarvan zijn soms niet te overzien; misverstanden gaan een eigen leven leiden, conflicten lopen op en de verwijdering die tussen collega’s ontstaat is onomkeerbaar…
Het omgaan met lastig gedrag en het hanteren van conflicten vraagt een doortastende houding, waarin pro-actief handelen, empathie en bejegening een belangrijke rol spelen.
Denk niet dat er geen krokodillen zijn, omdat het water kalm is…
Algemeen
In deze training worden veelvuldig ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit kunnen individuele opdrachten, groepsopdrachten of zelftesten zijn. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard.
In de training is veel aandacht voor feedback en zelfreflectie. Daardoor krijgt u inzicht in persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, kansen en belemmeringen.
Doel
Doel van de training is om deelnemers bekend te maken met de randvoorwaarden en hun [persoonlijke] vaardigheden die ertoe bijdragen dat conflicten in een vroegtijdig stadium worden herkend en op effectieve wijze kunnen worden gestuurd.
Dit resulteert in een veilige en prettige werkomgeving.
Werkwijze
In een training van Bekensteyn Training & Coaching bepaalt de opdrachtgever in overleg met onze professional welke vaardigheden in de training worden behandeld. Bij het ontwerpen van de training wordt dan ook rekening gehouden met de dagelijkse praktijk; de context waarbinnen de deelnemer, een afdeling of de organisatie acteert.
PROGRAMMA
Tijdens deze training zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:
- Lastige en conflictueuze situaties;
- Signaalgevoeligheid en waarnemen;
- Houding, lichaamstaal en zelfbeeld;
- Afstand en nabijheid;
- Omgaan met weerstanden, bezwaren en emoties;
- Beïnvloedingsstrategieën;
- Conflictsituaties de-escaleren;
- Communicatiestijlen;
- Assertiviteit;
- Crisisontwikkelingsmodel;
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit deelnemers die willen leren effectief om te gaan met conflicten door deze te voorkomen, te verminderen of in juiste banen te leiden. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 8 tot maximaal 12 personen.
Conflicthantering
Bepaal jij de situatie, of bepaalt de situatie jou…? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Denk niet dat er geen krokodillen zijn, omdat het water kalm is… Inleiding Een ongeluk zit in een klein hoekje, een conflict is snel ontstaan. Onvoldoende aandacht voor de relatie en miscommunicatie zijn een bron voor irritatie, weerstand en conflicten. Hoe vaak komt het niet voor dat een klein misverstand uitgroeit tot een regelrecht conflict of tot wekenlang negeren of stilzwijgen van de ander? Niet iedereen heeft in het verleden geleerd om te gaan met weerstand of conflicten. In de dagelijkse praktijk gaan conflictsituaties en lastig gedrag vaak hand in hand. We hebben er liever niet mee van doen. Omdat we lastige situaties vervelend vinden en ze al snel bestempelen tot ‘moeilijk hanteerbaar’, lopen we als het kan van vervelende situaties weg en vermijden we onaangename en onplezierige confrontaties. De gevolgen daarvan zijn soms niet te overzien; misverstanden gaan een eigen leven leiden, conflicten lopen op en de verwijdering die tussen collega’s ontstaat is onomkeerbaar… Het omgaan met lastig gedrag en het hanteren van conflicten vraagt een doortastende houding, waarin pro-actief handelen, empathie en bejegening een belangrijke rol spelen. Programma Tijdens deze training zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen: