Conflicthantering

Bepaal jij de situatie, of bepaalt de situatie jou…? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________     Denk niet dat er geen krokodillen zijn, omdat het water kalm is…     Inleiding Een ongeluk zit in een klein hoekje, een conflict is snel ontstaan. Onvoldoende aandacht voor de relatie en miscommunicatie zijn een bron voor irritatie, weerstand en conflicten. Hoe vaak komt het niet voor dat een klein misverstand uitgroeit tot een regelrecht conflict of tot wekenlang negeren of stilzwijgen van de ander?   Niet iedereen heeft in het verleden geleerd om te gaan met weerstand of conflicten. In de dagelijkse praktijk gaan conflictsituaties en lastig gedrag vaak hand in hand. We hebben er liever niet mee van doen. Omdat we lastige situaties vervelend vinden en ze al snel bestempelen tot ‘moeilijk hanteerbaar’, lopen we als het kan van vervelende situaties weg en vermijden we onaangename en onplezierige confrontaties. De gevolgen daarvan zijn soms niet te overzien; misverstanden gaan een eigen leven leiden, conflicten lopen op en de verwijdering die tussen collega’s ontstaat is onomkeerbaar…   Het omgaan met lastig gedrag en het hanteren van conflicten vraagt een doortastende houding, waarin pro-actief handelen, empathie en bejegening een belangrijke rol spelen.     Programma Tijdens deze training zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:

  • Lastige en conflictueuze situaties;
  • Signaalgevoeligheid en waarnemen;
  • Houding, lichaamstaal en zelfbeeld;
  • Afstand en nabijheid;
  • Omgaan met weerstanden, bezwaren en emoties;
  • Beïnvloedingsstrategieën;
  • Conflictsituaties de-escaleren;
  • Communicatiestijlen;
  • Assertiviteit;
  • Crisisontwikkelingsmodel;
  In de training worden veelvuldig ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit kunnen individuele opdrachten, groepsopdrachten of zelftesten zijn. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard.   In de training is veel aandacht voor feedback en zelfreflectie. Daardoor krijgt u inzicht in persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, kansen en belemmeringen.   Aan het einde van de training schrijft u een kort Persoonlijk Actieplan waarin staat hoe en wanneer u concreet stappen gaat ondernemen om te komen tot persoonlijke groei. Daarnaast onderzoekt u actief met elkaar en de trainer hoe u zich verder kunt ontwikkelen.       Doelgroep De doelgroep bestaat uit deelnemers die willen leren effectief om te gaan met conflicten door deze te voorkomen, te verminderen of in juiste banen te leiden. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 8 tot maximaal 12 personen.     Doel Doel van de training is om deelnemers bekend te maken met de randvoorwaarden en hun [persoonlijke] vaardigheden die ertoe bijdragen dat conflicten in een vroegtijdig stadium worden herkend en op effectieve wijze kunnen worden gestuurd. Dit resulteert in een veilige en prettige werkomgeving.     Werkwijze In een training van Bekensteyn Training & Coaching bepaalt de opdrachtgever in overleg met onze professional welke vaardigheden in de training worden behandeld. Bij het ontwerpen van de training wordt dan ook rekening gehouden met de dagelijkse praktijk; de context waarbinnen de deelnemer, een afdeling of de organisatie acteert. Bij Bekensteyn staat de meetbaarheid van resultaten hoog in het vaandel. Daarom is het – na afloop van een training of traject – mogelijk onderzoek te doen naar uiteindelijke resultaatgerichtheid middels een follow-up.     Duur De training Conflicthantering beslaat 2 dagen [4 dagdelen]. In overleg zijn meer dagen of dagdelen mogelijk.     Trainers De trainers van Bekensteyn Training & Coaching zijn allen gekwalificeerd en hebben als trainer/coach inmiddels een ruime ervaring opgebouwd op het gebied van gedrag, communicatie en persoonlijke effectiviteit. In de trainingen bieden zij een evenwichtige mix van theorie en praktijk aan. Daarnaast zijn zij als coach in staat het beste uit mensen naar boven te halen.     Locatie In overleg met de opdrachtgever kan worden gekozen voor een in-company training of voor een training op een externe trainingslocatie.

Inhoud training

Een ongeluk zit in een klein hoekje, een conflict is snel ontstaan. Onvoldoende aandacht voor de relatie en miscommunicatie zijn een bron voor irritatie, weerstand en conflicten. Hoe vaak komt het niet voor dat een klein misverstand uitgroeit tot een regelrecht conflict of tot wekenlang negeren of stilzwijgen van de ander?

 

Niet iedereen heeft in het verleden geleerd om te gaan met weerstand of conflicten. In de dagelijkse praktijk gaan conflictsituaties en lastig gedrag vaak hand in hand. We hebben er liever niet mee van doen. Omdat we lastige situaties vervelend vinden en ze al snel bestempelen tot ‘moeilijk hanteerbaar’, lopen we als het kan van vervelende situaties weg en vermijden we onaangename en onplezierige confrontaties. De gevolgen daarvan zijn soms niet te overzien; misverstanden gaan een eigen leven leiden, conflicten lopen op en de verwijdering die tussen collega’s ontstaat is onomkeerbaar…

 

Het omgaan met lastig gedrag en het hanteren van conflicten vraagt een doortastende houding, waarin pro-actief handelen, empathie en bejegening een belangrijke rol spelen.

 

Denk niet dat er geen krokodillen zijn, omdat het water kalm is…

 

Algemeen

In deze training worden veelvuldig ervaringen uitgewisseld en uiteenlopende werkvormen ingezet. Dit kunnen individuele opdrachten, groepsopdrachten of zelftesten zijn. De opdrachten worden plenair, individueel of in subgroepen nabesproken. Hierdoor is de training intensief, dynamisch en praktisch van aard.

 

In de training is veel aandacht voor feedback en zelfreflectie. Daardoor krijgt u inzicht in persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, kansen en belemmeringen.

 

Doel

 

Doel van de training is om deelnemers bekend te maken met de randvoorwaarden en hun [persoonlijke] vaardigheden die ertoe bijdragen dat conflicten in een vroegtijdig stadium worden herkend en op effectieve wijze kunnen worden gestuurd.

Dit resulteert in een veilige en prettige werkomgeving.

 

Werkwijze

In een training van Bekensteyn Training & Coaching bepaalt de opdrachtgever in overleg met onze professional welke vaardigheden in de training worden behandeld. Bij het ontwerpen van de training wordt dan ook rekening gehouden met de dagelijkse praktijk; de context waarbinnen de deelnemer, een afdeling of de organisatie acteert.

PROGRAMMA

Tijdens deze training zal onder andere aandacht worden geschonken aan de volgende onderwerpen:

  • Lastige en conflictueuze situaties;
  • Signaalgevoeligheid en waarnemen;
  • Houding, lichaamstaal en zelfbeeld;
  • Afstand en nabijheid;
  • Omgaan met weerstanden, bezwaren en emoties;
  • Beïnvloedingsstrategieën;
  • Conflictsituaties de-escaleren;
  • Communicatiestijlen;
  • Assertiviteit;
  • Crisisontwikkelingsmodel;

 

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit deelnemers die willen leren effectief om te gaan met conflicten door deze te voorkomen, te verminderen of in juiste banen te leiden. Er wordt bij voorkeur gewerkt in groepen van minimaal 8 tot maximaal 12 personen. 

CONTACT INSCHRIJVEN

Duur

Training is maatwerk, dus duur is afhankelijk van de vraag.

Tijd

Altijd in overleg met de opdrachtgever

Locatie

Kan zowel op onze locatie als in-company

Kosten

€ 695 per dagdeel, € 1195 per volledige dag (prijzen excl. BTW)

CONTACT & SERVICE

TEL 040-76 000 65

info@bekensteyn.nl
naam
e-mail
tel